donderdag 18 april 2013

WAYNE HUSSEY

24-7-2010: Wayne Hussey speelt een akoestische set in Baroeg op keyboard en gitaar. Ik kijk er al weken naar uit, ik heb de show zelf geboekt en ben er trots op dat zo'n icoon in 'mijn' Baroeg speelt.
Wayne Hussey is de voorman van The Mission, in de jaren 80 een grote speler in de wave-scene tussen bands als The Cure en The Sisters Of Mercy.

Ik was een groot fan van The Mission, verzamelde al hun albums en videobanden. Als ik die middag in Baroeg kom is Wayne bezig met zijn soundcheck. Ik hoor hem 'Butterfly on a wheel' zingen en krijg spontaan tranen in mijn ogen, ik ben vervuld met trots. Ik maak even een praatje met hem maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik amper met hem durf te praten, ik kan nog niet geloven dat dé Wayne Hussey naast me staat, in Baroeg! Wayne is vriendelijk en op zijn gemak, hij rookt buiten een sigaretje met onze geluidsman Fried. Fried verteld welke albums en single's hij heeft van The Mission, Wayne verklapt hem dat hij die spullen zelf niet eens meer bezit.

Als voorprogramma heb ik die avond mijn goede vriend Stooker gevraagd een akoestische set te spelen met new-wave covers. Stooker is die avond op dreef en speelt de ene na de andere hit uit vervlogen tijden. Daarna is het de beurt aan Wayne, hij lijkt plots wat minder vrolijk en roept iets in de microfoon als 'zo... nu zal ik eens even wat deuntjes spelen die jullie niet kennen!'. Dik een half uur speelt Wayne inderdaad nummers die amper bekend zijn bij het publiek. De opkomst valt me ook wat tegen, de zaal is half gevuld, ik had er meer van verwacht. Op de een of andere manier komt het die avond niet meer goed tussen Wayne en publiek, hij speelt wel goed (en later ook de grote Mission hits) maar de chemie tussen zanger en publiek is er gewoon niet. Desalniettemin heb ik een geweldige avond en kan ik weer een ontmoeting met een held op mijn lijstje aanvinken. Wayne verlies ik na het optreden snel uit het oog, hij is schijnbaar vroeg naar zijn hotel. Helaas heb ik geen geschikt moment gevonden om samen met hem op de foto te gaan.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten