zaterdag 13 april 2013

UITBRAAK

Van midden jaren 80 tot begin 90 was ik op zaterdagavond in de Uitbraak te vinden. De Uitbraak was een jongerencentrum op Rotterdam-Zuid waar New Wave muziek gedraaid werd. Het is een understatement te zeggen dat deze tent richting aan mijn leven heeft gegeven, vriendschappen zijn er verloren én geboren. Talloze herinneringen heb ik aan die avonden waar ik meestal met mijn maat Ed Kraak te vinden was. E en ik verfden onze haren zwart met de 'bigen' van de Chinees, we luisterde muziek op zijn kamer en gingen daarna lopend naar de Slinge 5. De muziek van de uitbraak heeft een basis gelegd voor vele muzikale keuzes in mijn leven.

Ik kan me de jaarwisseling van 91-92 nog levendig herinneren. Het verval van de Uitbraak-avonden is een beetje ingezet, de muziek op de reguliere avonden is steeds minder mijn smaak. Het is, zoals altijd, een drukke jaarwisseling maar de muziek kan me niet zo bekoren. Ik hang wat verveeld met mijn vriendin op een bank. Laat op de avond komt de schwung er toch een beetje in, de alcohol begint te werken en de muziek kan me beter bekoren. Ik ga de dansvloer op tijdens een van mijn favoriete plaatjes. Terwijl ik (in mijn eentje) flink uit mijn dak sta te gaan staat mijn vriendin aan de zijkant te lachen en te wijzen, andere mensen lachen ook, ik doe een gek dansje. Als ik zie dat mijn vriendin steeds drukker staat te gebaren en niet meer lacht kijk ik maar eens om, mogelijk mis ik wat. Achter me blijkt een grote knokpartij aan de gang te zijn, mensen rollen over de grond en staan elkaar al een tijdje op elkaars bek te timmeren. Het moet inderdaad een lachwekkend gezicht zijn geweest, een vechtende menigte met daarvoor een jongeman die rare dansjes staat te doen, gelukkig zijn mobieltjes en internet nog ver weg...

Vorig jaar (2012) was er een grote Uitbraak-reünie in Baroeg. Meer dan 200 oud bezoekers waren aanwezig, de sfeer was super, er is niet geknokt ;-)  Dit jaar staat er een tweede reünie in de planning.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten