donderdag 4 april 2013

KOPENHAGEN 98

1998: Image Transmission en Angels & Agony spelen in de Backfisch in Kopenhagen, het wordt een weekend om nooit te vergeten (he Herbert!). Ik reis met IT in een busje, de rest van A&A komt later met de auto. De heenreis op zich is al bijzonder, we krijgen een bekeuring wegens te hard rijden en op de veerboot doen we ons tegoed aan köttbullar, de voetbalgrappen van mijn 020-vrienden zijn niet van de lucht, Feyenoord is nog een topclub. Aangekomen bij het hotel slaat de eerste shock snel over naar hilariteit, noemen ze dit een hotel?? De hokjes die voor slaapkamers door moeten gaan hebben 2 bedden en een TV, toilet en douche zijn op de gang en kleren gooien ze in Denemarken schijnbaar op de grond. We laten het hotel voor wat het is en trekken de stad in, het optreden is pas de volgende dag. Ik film het hele weekend, Frank, die bij mij op de kamer slaapt wordt vereeuwigd in zijn slaap met een Feyenoord-button (de videoband is anno 2013 nog steeds een begeerd relikwie). s' Ochtends bij het ontbijt komen we de zus van Ronaldo tegen: Ronalda.
Aangekomen bij de Backfisch moeten we weer een shock verwerken, de club is niet meer dan een veredelde kantine met stoelen en banken en een piepklein podium. Er is iets wat op een geluidsinstallatie lijkt en later wordt er zelfs wat licht binnen gebracht. Ik zet mijn managerspet op en eis dat de banken en stoelen weggehaald worden, de organisatie geeft hier netjes gehoor aan. Daarna roep ik dat er een rookmachine moet zijn anders spelen de bands niet, enig overdrijven is me niet vreemd. Een paar minuten voor de show komt de organisator bezweet binnen met een rookmachine, wij waren het ding al lang vergeten, de medewerker vraagt of het optreden nog doorgaat :-)
Als we willen aftrappen met Angels & Agony blijkt er geen geluids of lichtman te zijn, de jongens van Image Transmission doen onze techniek en de Angels doen die van hen, gelukkig weten we waar de volumeknop zit... De optredens zijn goed, het publiek danst, de sfeer is leuk en als het allerlaatste nummer 'Shoot Your Shot' wordt ingezet zie ik organisator Brian Sorensen vooraan uit zijn dak gaan, op zijn shirt prijkt trots zijn zojuist gekregen Feyenoord-button, toffe lui die Denen! Reinier, Krieno, Erik en Tamara slapen die nacht bij Morten Hightower, midden in de nacht komen ze erachter waarom hij zo heet, de spullen van de band moeten zo'n 20 trappen omhoog voordat ze veilig in zijn woning staan...

Brian Sorensen is een vriend geworden, hij is nog een keer komen draaien in Baroeg en in 2007 nodigt hij Angels & Agony opnieuw uit voor een show in Kopenhagen. De organisatie is sterk verbeterd maar de herinneringen aan 1998 worden niet gewist.

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten